vrijdag 19 oktober 2012

Planning maken

Over een paar weken examens? Een belangrijke werkdeadline? Een enorme berg huiswerk? Of heb je af en toe het gevoel dat je weinig doet in veel tijd en zou wat overzicht wel handig zijn?
Maak dan een planning! Ik ga je laten zien hoe ik het doe, maar er zijn natuurlijk vele manieren waarop je een planning kan maken. Deze manier werkt voor mij.

Benodigdheden:
*een ruitjesschrift
*stiften
*liniaal (of ander recht voorwerp waar je een lijn langs kan trekken)
*een kopieermachine (of heel veel geduld:) )

 Voor mijn voorbeeld hou ik het even op een schoolweek, maar in principe maakt het niet uit!

Maak een tabel, zet de tijden ernaast en dagen erboven.


Geef alle standaard dingen die je in een week doet een kleurtje. Bijvoorbeeld school is rood, eten is grijs, werken is donkerblauw, enz..
Kleur vervolgens in wat je sowieso moet doen. Zo heb ik elke doordeweekse dag school en op vrijdagavond en zaterdag ochtend scouting.


































Daarna wordt het tijd om de extra dingen in te vullen zoals huiswerk. Maak het realistisch! Vrije tijd is ook belangrijk. Direct uit school zal je waarschijnlijk eerst even willen zitten met een koekje en niets doen. Ga dan dus ook niet een uur huiswerk inplannen, want dan ga je je er nooit aan kunnen houden. Als jij elke zondag tot 2 uur uitslaapt, verwacht dan ook niet van jezelf dat je opeens om 9 uur aan je huiswerk zit, want dat houd je waarschijnlijk maximaal twee weken vol.





































Vul vervolgens de laatste belangrijke dingen in en klaar!


































Zoals je ziet heb ik nog wat open gedeeltes. In het weekend zal ik waarschijnlijk wel meer huiswerk moeten doen, maar ik probeer mijn zaterdag zo veel mogelijk vrij te houden.

Ik hoop dat je hier wat mee kan! Heb jij nog tips voor het maken van planningen?

Liefs,
Beau

Geen opmerkingen:

Een reactie posten